Vi skal være med på en spennende bobiltur gjennom Europa, fra Oslo til Anagni (sør for Roma). Her kommer det til å bli lagt ut bilder, tips og erfaringer fra denne turen.
Oppdateringer kommer underveis så det er bare å følge med.

Turen starter fra Oslo 30. april kl 11.30 og tydeligvis så må kjetting tas med da været i dette øyeblikket ikke er helt som forventet. Turen går videre igjennom Sverige og med båt fra Gøteborg til Kiel. Deretter er det Autobahn igjennom Tyskland og videre til Italia. Det er også med en liten hund på turen, så alt er tilrettelagt på best mulig måte for å kunne ha med seg hund på tur. Det er viktig å informere seg på forhånd hvilke regler (vaksinasjoner) som gjelder i de landene man skal igjennom når man reiser med hund.

Utstyrt med bordatlas og diverse andre bobilapper og kart startet vi på veien mot Italia.
Første etappen var Oslo-Gøteborg for så å
ta fergen til Kiel. Vi reiser med hund, og på Stena Germanica var det godt tilrettelagt med hundeseng og mat-og vannskål på den utvendige lugaren. I tillegg var det en luftegård med «hundetoalett» som hunden vår kunne gjøre fra seg på. Veldig bra Stena Line!

Fra Kiel tok vi 404 og kjørte via Wankendorf, Schwarzenbenk, Lauenburg, Luneburg, Braunschweig, Salzgitter før vi avsluttet med noen kilometer på A7 før vi tok av til Hardegsen, et stykke sør for Hannover. Vi hadde funnet en tilsynelatende fin bobilparkering i Hardegsen, og det var vellykket. Plassen ligger bare en kort spasertur til sentrum, og har alle fasiliteter. Hardegsen er en liten og typisk tysk by med gamle, skjeve hus. Ettersom vi kom dit 1. mai var alt stengt unntatt en italiensk/indisk restaurant med god mat og god vin. Ingen skandinaviske bobiler å se.

Vi dro fra Hardegsen i regnvær og hadde bestemt oss for å kjøre til Heilbronn, hvor det skulle
være en fin bobilplass. Heilbronn er en tysk miljøby som krever miljøoblat. Vi stoppet i Hann Munden, like sør for Hardegsen, hvor vi fant et TUV Nord kontor. Etter 5 minutter og 5EURO var det grønne oblatet på plass i frontruten. Bobilplassen i Heilbronn var fin, like ved en stor fin park. Her ble vi bare en natt, og dro videre i regnvær neste morgen. Neste stopp var Bad Bellingen, litt nord for Basel. Her var det en kjempefin bobilplass i tilknytning til kurbadområde. Plassen hadde alle fasiliteter, inklusive matbutikk og bakeri med ferske rundstykker til frokost bare 50m unna. Her ble vi 3 netter. Vi måtte til veterinær for å få sjekket ut et mindre problem hos hunden vår, og ble anbefalt dr. Breuer i Mullheim, noen kilometer unna. Her ble vi, uten timeavtale, møtt av supervennlig og imøtekommende personale som kunne berolige oss med at det nok ikke var noe alvorlig. Stor takk ! Bobilplassen og området forøvrig ligger like ved A5, men er skjermet med tykk skog imellom. Kort spasertur til Rhinen og i det hele tatt fint spaser-og sykkelturområde.

Alle bildene er fra Bad Bellingen.

Dette er en tur, som i utgangspunktet ikke er spesielt lang i antall kilometer, (ca 350km) men som skulle vise seg å bli ganske lang i antall timer. Først måtte vi smyge oss gjennom en veldig smal «sluse» for så å stoppe og betale veiavgiften for å få lov til å kjøre i Sveits. Denne slusen var akkurat såvidt bred nok for oss så vi kunne passere uten å kjøre ned en eneste kjegle. Så var det bare å starte på motorveien gjennom St. Gotthard tunnelen videre til Italia. Fine veier. Utfordringene startet når vi skulle ta av fra motorveien og kjøre mot Ternate. Her var det selvfølgelig veiarbeid og endret kjøremønster som vår utmerkede Garmin ikke var klar over. Etter å ha passert grensen mellom Sveits og Italia (også med smal passasje), kom vi til Varese. Etter en feilmanøvrering, fikk vi erfare hvor utfordrende det er å kjøre relativt stor bobil i smale Italienske bygater for å komme på rett kjøl igjen. Vi bestemte oss for å gi blaffen i Garmin og bare bruke gammelmetoden med kart og folks lokalkunnskap til å føre oss til bobilplassen i Ternate. Her kjørte vi nok en gang gjennom trange, enveiskjørte gater før vi kom til målet. Jeg tror vi hadde unngått dette ved å ta et annet veivalg enn vi gjorde.

Bobilplassen i Ternate ligger fin til ved Lago di Camabbio. Her er det ypperlige turmuligheter, både med sykkel og til fots med meget bra tilrettelagte gang-og sykkelveier. Plassen er ikke betjent, og betalingen skjer til hotelresepsjonen rett ved siden av. Her er alle fasiliteter som strøm (bare på ene siden), vann og alle tømmemuligheter. Vi ble her i 3 dager før vi kjørte videre sørover.